פרשת כי תשא – על פרשת השבוע במשכן הכוונה

פרשת כי תשא במשכן הכוונה

"וידבר יהוה, אל משה: לך רד כי שחת עמך, אשר העלית מארץ מצרים,
סרו מהר, מן הדרך אשר צויתם עשו להם, עגל מסכה; וישתחוו לו, ויזבחו לו,
ויאמרו, אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים,
ויאמר יהוה, אל משה: ראיתי את העם הזה, והנה עם קשה עורף הוא,
ועתה הניחה לי, ויחר אפי בהם ואכלם; ואעשה אותך, לגוי גדול.
ויחל משה, את פני יהוה אלהיו; ויאמר, למה יהוה יחרה אפך בעמך,
אשר הוצאת מארץ מצרים, בכח גדול וביד חזקה.
למה יאמרו מצרים לאמר, ברעה הוציאם להרג אתם בהרים,
ולכלתם מעל פני האדמה; שוב מחרון אפך, והנחם על הרעה לעמך"
(שמות לב', ז'-יב')

הדברים נלקחו מתוך שיעור פרשת כי תשא – על פי חכמת הקבלה במשכן הכוונה,
בהנחיית הרבה ספיר נוימן אייל. להצטרפות ולקבלת פרטים על סדרות ואירועים במשכן לחץ כאן
לצפייה בסרטונים קצרים נוספים – ביוטיוב

פרשת כי תשא היא הפרשה הטרגית ביותר של עם ישראל, ועניינה עשיית העגל ושבירת לוחות הברית. במקביל לפרשה זו מתקיים פורים וקריאת מגילת אסתר. ישנו קשר הדוק בין הפרשה לקריאת המגילה, אלו הם שני רגעים שבהם ישנו איום על קיומו של ישראל, הקיום של מערכת נשמות שיכולה ליחד, שיכולה לממש קשר אל מטרת הבריאה, באופן שהוא לא יהיה ביסורים, אלא מתוך שותפות.

'העם' המתואר בפרשה, הפונה לאהרון לבניית העגל, הוא החלק של ערב רב שיצא עם ישראל ממצרים, הם כמהים למשה, כאיש המייצג את הרוחניות העדכנית, שכאשר הוא נעלם מהם, הם פונים לאהרון 'קום עשה לנו אלהים' (שמות לב', א'). עם העלמותו של משה אובדת המטרה, לכן הם מבקשים את המוכר להם – את העגל, שזה גילוי, גל לע' רצונות, לשבע ספירות תחתונות של המלכות, הם מבקשים גילוי חכמה.

לאחר שמשה מקבל את הלוחות הראשונים, על ההר, הבורא אומר לו "לך רד כי שחת עמך, אשר העלית מארץ מצרים" (שמות לב', ז'). לכאורה העליון מתנער מעמו, ההתנערות שכבר ראינו אותה במבול, שם נח אינו מבקש על המשך האנושות. "ויחר אפי בהם ואכלם; ואעשה אותך לגוי גדול" (שמות לב', י') משה מבין את הרמז בבקשת הבורא ובהצעתו לשיתוף פעולה, ועל כך נאמר "ויחל משה". בכך יש פה תיקון נח. עם הורדת הלוחות, משה מוריד את התורה, את האפשרות לקשר בין אור לכלי, כלומר את המסכים האפשריים, והאפשרות של העליון לשכון בתחתון, במלואו. שבירת הלוחות קרתה משום שישראל עדיין לא מוכנים, ואף אין להם רצון להיות ראויים לקבלת תורה. אולם נגלה צורך חדש שלא היה קודם לכן. אנו פועלים במערכת בעלת כשלים מובנים, כדי שיתגלו חסרונות, וכאשר הם מתגלים, מופיע אור שלא היה קודם. זאת אומרת שעם השבירה נוצרה הזדמנות כמו בכל שבירה שקרתה עד כה, הזדמנות שלוקחת בחשבון את המגבלות של עם ישראל וערב רב ויוצרת כלי חדש, על ידי גילוי יג' מידות הרחמים.

Facebook