פרשת בחקותי – על פרשת השבוע במשכן הכוונה
פרשת בחקותי במשכן הכוונה
"אם בחקותי תלכו; ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם.
ונתתי גשמיכם בעתם; ונתנה הארץ יבולה, ועץ השדה יתן פריו
והשיג לכם דיש את בציר, ובציר ישיג את זרע…
וישבתם לבטח בארצכם… ונתתי משכני, בתוככם… והתהלכתי בתוככם,
והייתי לכם לאלהים, ואתם תהיו לי לעם. אני יהוה אלהיכם,
אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים, מהיות להם עבדים"
(ויקרא כו', ג'-יג')
הדברים נלקחו מתוך שיעור פרשת בחקותי על פי חכמת הקבלה במשכן הכוונה,
בהנחיית הרבה ספיר נוימן אייל. להצטרפות ולקבלת פרטים על סדרות ואירועים במשכן לחץ כאן
לצפייה בסרטונים קצרים נוספים – ביוטיוב
פרשת בחקותי חותמת את ספר ויקרא, בחקיקות שנעשות בכח המלכות בבינה,
ובכח הבינה במלכות. 'ויקרא' אפשרי להתממש בארץ ישראל, וביכולת שלנו להעלות
כלומר להעלות את הכלים שלנו, את הרצונות ואת המחשבות לאצילות.
בפרשת 'בחקותי' מוצגות שתי אופציות שעלינו להכריע ביניהן – אוטופיה ודיסטופיה.
מפסוק יד' מתוארת המציאות האנושית שהיא מובילה אל הדיסטופיה. מפורט בתיאור רב יותר
עולם שהוא דיסטופי אל מול תיאור קצר של האוטופיה, זאת משום שמשהו שיש לו פחות ביטויים
ופחות התנסות בעולמנו . באוטופיה המתוארת הגשמיות היא בהתאמה לרוחניות,
זהו מצב שבו ישנו זיווג מוחלט בין זעיר אנפין לבין מלכות, בין תורה שבכתב, בין מה שחקוק,
לבין מה שקורה עם אור חוזר מעל מסך, מה שנקרא תורה שבעל פה, כאור חוזר.
אם כן, החתימה של ספר ויקרא מדברת על הכח החקיקה שמתחיל את בראשית.
הזהר מדבר על 'ברישא הורמנותא דמלכא גליף גלופי', על חקק חקיקה.
עכשיו מדובר על מהי החקיקה שיש בהכרה שלנו, שהעליון מעביר לתחתון,
כאשר התחתון מפנה את עצמו, החקיקה הזו עושה חוקה והחוקה הזו היא מלכות.
הפרשות שמסיימות את ספר ויקרא הן 'בהר' ו'בחקותי', כאשר פרשת 'בהר' היא פעולת העיגול,
פעולת הסביבה, ו'בחקותי' זה אופן החקיקה של ההליכה, של הקו בתוך העיגול.
מהו הקו? קו מורכב משלושה חלקים – כלי, מסך ואור חוזר.
זאת אומרת ש'קו' מורכב משלושה מצבים הכרתיים: הכלי זה החסרון, הצורך לקבל,
המסך הוא הכוונה, ואור חוזר זה יחס מובע כלפי העליון, היחס הוא לחזור אל השורש.
לפיכך, כיצד כל הטבע, העיגול, הסביבה הרוחנית ממלאת את כל קומת האדם.
'אם בחקותי תלכו', הוא גילוי הנתיב הקיים בעולמות רוחניים.
מי עושה את החקיקה בתוך האור? מלכות.
מלכות חוקקת את כל הצורות שמאפשרות את החיבור בין האור לכלי.
היא מבינה שהיא חוקקת ולכן היא יוצרת מרחבים שבהם היא צריכה להלך,
תוך שמירת החיבורים בתוכה. כל זאת בשביל מה?
לא רק שנהיה מוכנים שהעליון יעשה בנו, אלא אנחנו מוכנים שהוא יעשה בנו,
כדי שאנחנו נוכל לעשות במידה מסוימת אותו, כלומר את ממשותו.
כלומר אני מוכן להכניס את עצמי לסביבה שתכונן אותי, שתבנה אותי, שתחנוך אותי
כך שאכיר בזה שזה תכונות העליון, כדי שמעשי ידינו כוננהו, כדי שאנחנו נוכל לכונן את
ממשות האור במציאותנו.
השאלה היא איך, בסופו של דבר, מגיעים לסביבה שיכולה לגדל קו, כלומר דמות או דיוקן אדם.
(קומת האדם זה לא הפרט אלא הכלל של קומת האדם, כל מערכת הנשמות).
בעל הסולם במאמרו 'מבשרי אחזה אלקי' מסביר את המשמעות של
'אם בחקותי תלכו ואת מצוותי תשמעו ועשיתם אותם' – אנחנו לא יכולים לקיים את הגוף,
מבלי שיש בנו ידיעה של סדרי הטבע הגשמיים, מה ממית או מה מחיה.
כך גם ברוחניות – תנאי הקיום של הנשמה היא בכך שהיא רוכשת לה שיעור ידיעות
של מערכות העולמות הרוחניים ושינויים וזיווגיהם ותולדותיהם, ששורשה
ותכונותיה של נשמה הם מבינה. ואם יש לנו את מידת הידיעות הדרושה לחקיקה הזו,
ואת אמצעי החיבור שהם 'מצוותי', אנחנו מאפשרים לנשמה להתהוות כמציאות,
כמו גם לבטא את עצמה על ידי כך שהיא עושה בעליון, היא שותפה לשינויים בעליון.
לכן 'בחקותי' במובן שבו הנשמה משיגה את הכח של החקיקה, של התוואי,
ואז היא מסוגלת להיות בדמות שנחשבה עבורה.